Terwijl fabrikanten uit de belangrijkste autoproducerende landen Frankrijk en
Italië de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s lieten dalen, steeg die van de
Duitse concurrentie. De uitstoot van Daimler (van onder andere Mercedes) en
Volkswagen nam toe tot respectievelijk 188 gram en 166 gram CO2 per
kilometer. BMW’s werden daarentegen iets minder vuil, maar de uitstoot ligt
nog steeds op 184 gram. Franse en Italiaanse auto’s stoten gemiddeld iets
meer dan 140 gram per kilometer uit.
In oktober besloot het Europees Parlement dat autofabrikanten meer tijd
moesten krijgen om de motoren schoner te maken. De CO2-uitstoot van nieuwe
auto’s hoeft pas in 2015 gedaald te zijn naar gemiddeld 125 gram CO2 per
kilometer.
Stichting Natuur en Milieu wil niettemin dat de Europese Commissie de Duitse
auto-industrie zo snel mogelijk op het matje roept. "Het klimaat vraagt om
zuinige auto’s. Er is nu meer dan ooit strenge regelgeving met duidelijke
langetermijndoelen nodig," aldus directeur Mirjam de Rijk.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl